Sejarah
Taekwondo adalah penting bagi mereka yang berminat. Bagi mereka yang tidak berminat, sudah tentu
mereka langsung tidak ambil peduli. Saya yakin ada pelatih Taekwondo yang telah
berdekad mahir dalam seni bela diri hingga boleh menjadi pakar kerana daya
usaha dan kerajinan dalam latihan, langsung tidak tahu menahu tentang sejarah
Taekwondo.
Sejarah
Taekwondo moden ini didokumentasikan dengan ketepatan yang munasabah walaupun
ianya sering dipertikai oleh organisasi-organisasi berlainan memandangkan
secara ia bermula pada tahun 1955 dan berakar umbi selepas Perang Dunia Kedua
iaitu dalam tahun 1940’an. Bagaimanapun,
Taekwondo itu sendiri sebenarnya adalah berakar umbi daripada sejarah silam
pejuang-pejuang bela diri Korea yang telah wujud dalam pelbagai bentuk seni
sejak beribu-ribu tahun lagi. Kebanyakan
organisasi Taekwondo bersepakat dalam fakta ini namun bertelingkah dalam
terjemahanannya.
Topik-topik
yang kita akan bincangkan di sini telah diektsrak setepat mungkin berkenaan
sejarah Taekwondo bermula dari akar silamnya hingga ke perkembangan terkini,
termasuklah daripada tempias-tempias pengaruh daripada seni Jepun iaitu Karate,
walaupun fakta ini dinafikan oleh bangsa Korea.
Taekwondo
pada sejarah dan tradisinya amatlah goyah.
Semasa mempelajari Taekwondo, pelajar mendengar pelbagai versi rujukan
sejarah Taekwondo seperti nama-nama Hyung (pattern atau bunga gerakan), dan
pelajar perlu mempelajari dan mempersembahkan teknik gerakan dan tradisinya
seperti tunduk hormat (bow). Semakin
banyak pelajar mengetahui sejarah dan tradisinya, semakin jelas pemahamannya
terhadap sesuatu pergerakan teknik dan pattern dalam seni Taekwondo serta
sejarah perkembangannya.
Jurulatih
Taekwondo biasanya memperkatakan tentang sejarah secara umum dan dengan terma
yang meluas, tidak spesifik. Kadangkala
apabila seseorang pelajar mendengar jurulatihnya menyebut tentang Dinasti Silla
atau Hwarang, perihalnya tidaklah mendalam dan tidak informatif. Sesetengah
jurulatih menggambarkan Taekwondo sebagai seni bela diri yang telah lama dan
silam yang berasal dari Korea. Keantikan
yang cuba digambarkan ini mungkin mewujudkan bahawa ianya satu misteri dan agak
menyimpang dari landasan sejarah yang sebenar.
Taekwondo sebagai seni bela diri sebenarnya baru berusia kurang lebih 55
tahun. Ianya berakar umbi dari seni-seni
Korea yang silam dan pelbagai, dan seni-seni bela diri dari Negara lain
termasuklah Jepun. Namun seni bela
Taekwondo sebenarnya diperkembangkan dalam tahun 1945 hingga 1955 dan hanya
dikenali dengan nama Taekwondo pada tahun 1955.
Taekwondo
adalah seni bela diri rasmi Korea. Ianya
unik dan menggambarkan isipatinya dari negara Korea. Di Negara asalnya Korea, tidak ada seni bela
diri yang lain yang boleh menandingi pengaruh Taekwondo. Sesetengah berpendapat Taekwondo di Korea
mempunyai ciri-ciri diplomatik yang efektif dalam memperluaskan budaya bangsa
Korea di seluruh dunia. Namun Taekwondo
itu sendiri mempunyai masalah pengenalan identiti berikutan kekeliruan dan
salah tafsir dalam sejarah asal-usulnya dan proses perkembangannya.
Penulisan
dalam sejarah Taekwondo biasanya menggambarkan Taekwondo sebagai produk
kebudayaan Korea yang unik yang dibangunkan berkurun lamanya semenjak era Tiga
Kerajaannya. Walau bagaimana pun,
pengaruh utama datang dari seni Karate dari Jepun yang dibawa masuk ke Korea
melalui penjajahan tentera Jepun seawal 1900.
Selepas
Perang Dunia Kedua, ahli-ahli seni bela diri Korea yang seterusnya menjadi
pengasas Taekwondo mula “menKoreakan” Karate Jepun yang mereka pelajari semasa
zaman penjajahan supaya ianya lebih menggambarkan budaya Korea dalam amalan
seni tersebut. Mereka mula menggabungkan
cebisan-cebisan elemen seni bela diri yang dikenali sebagai Subak dan Taekkyon
dalam latihan seni Karate. Ini
melibatkan pemilihan nama-nama Korea dalam teknik karate sebagai usaha
menjadikan ianya berevolusi dari sejarah Korea silam yang tersendiri. Nama baru diberi iaitu “Taekwondo”.
Usaha
pengasingan pengaruh Jepun dalam Karate telah menyebabkan Taekwondo itu sendiri
berpecah kepada dua entiti; sebagai satu seni bela diri tradisional dan sebagai
satu sukan kompetitif. Taekwondo
tradisional masih mengekalkan prinsip-prinsip latihan sebagaimana diamalkan
dalam Karate seperti Kata dan falsafah, sementara Taekwondo sukan kompetitif
dianggap satu cabang seni Taekwondo tradisional.
Konsep
seni bela diri dibangunkan di Negara Jepun yang dimulakan dengan kewujudan seni
tentera berpedang yang menjadi keperluan di medan perang hinggalah berkembang
menjadi suatu falsafah kehidupan (tao).
Konsep falsafah ini sebagaimana diaplikasi dalam kemahiran bertempur
tidak wujud di Korea. Aktiviti fizikal
terutama dalam seni pertempuran telah menjadi suatu perkara yang tidak mendapat
penghormatan dan tanda-tanda kurangnya didikan di peringkat awal era
pemerintahan Dinasti Joseon. Pendedahan
terawal Korea dalam konsep seni bela diri adalah menerusi latihan dalam Judo
dan Kendo semasa penjajahan Jepun iaitu awal 1900’an. Konsep seni bela diri diperkasakan lagi
dengan pengenalan seni Karate dan falsafah-falsafah Jepun yang lain.
Taekwondo
bukan sahaja mempunyai sejarah fizikal, malah sejarah kerohanian juga wujud
dalam perkembangannya. Walaupun ianya
dicipta tanpa komponen unsure kerohanian tetapi pada dasarnya ia telah berakar
umbi dari nilai-nilai kerohanian.
Nilai-nilai kerohanian ini mungkin tidak wujud atau kurang diserap dalam
kebanyakan Dojang (pusat latigan) di negara lain, ini mungkin disebabkan
hubungan yang ada antara Taekwondo dengan Buddhism. Memandangkan majoriti ahli bukan penganut
Buddha dan tidak memahami Buddhism, mereka telah mengenepikan unsure-unsur
kerohanian dalam Taekwondo. Memahami
Taekwondo tidaklah semestinya seseorang perlu menjadi penganut Buddha atau
agama lain untuk tujuan itu. Ianya perlu
difahami dari sudut prinsip-prinsip asas dan tradisi Taekwondo sebagai contoh
ahli diajar untuk mengelak dari penggunaan kekasaran yang tidak perlu dan
kenapa ahli ditekankan untuk menggunakan kemahiran bertempur dengan
beranggungjawab.
Ramai
pelatih Taekwondo mempelajari kemahiran atau skil dalam Taekwondo tetapi begitu
sedikit yang mengambil tahu asal-usulnya dan asas kerohaniannya. Mungkin
gelaran yang sesuai untuk mereka sebagai pelatih Taekwondo yang tidak matang
dan hanya menunjuk-nunjuk. Mereka tahu
mempersembahkan teknik tetapi ilmu sebenarnya adalah sedikit. Pelatih-pelatih Taekwondo harus tahu sejarah
Taekwondo seperti mana mereka mesti tahu teknik pergerakannya. Taekwondo sering mengalami perubahan dan
pembaharuan, maka adalah penting seseorang pelatih mengetahui dan memahami
sejarah Taekwondo supaya mereka akan pasti bahawa perubahan yang bakal tiba
merupakan cabang sebenar Taekwondo yang asal.
Dalam
sistem perundangan jenayah, undang-undang boleh menerima kenyataan saksi-saksi
walaupun bertentangan dan itu tidak semestinya ada unsure penipuan. Mereka hanya menyaksikan satu insiden yang
sama tetapi dari sudut yang berlainan dengan pandangan mata yang prejudis. Sifat prejudis ini dipengaruhi oleh banyak
faktor seperti warganegara, kelas ekonomi, umur dan sebagainya. Sejarah juga dipengaruhi oleh factor yang
sama. Sebarang kandungan dalam buku
sejarah pasti dipengaruhi dengan keagamaan, bangsa, jantina, fahaman politik
dan sebagainya oleh penulisnya.
Rekod
berkenaan sejarah Korea silam yang berfaktakan seni beladiri adalah tidak jelas
berikutan keadaan transkripnya atau kualiti penulisannya yang telah pudar dan
rosak. Disebabkan hal ini, kebanyakan
ahli penulis sejarah seni beladiri Korea telah menemui sesuatu yang memberi
sokongan terhadap apa jua yang dicatatnya termasuk penulis-penulis seni
Taekwondo. Oleh itu, apa yang kita akan
bincangkan adalah lebih ke arah atau lebih prejudis kepada Taekwondo. Sejarahnya meliputi maklumat-maklumat dari
pelbagai sumber yang berlainan dan kadangkala bertentangan. Perbincangan kita ini tidak memberi jaminan
bahawa sejarah yang dipersembah dan dinyatakan di sini adalah suatu fakta yang
betul-betul tepat (walaupun usaha dibuat ke arah itu). Cuma kandungan ini boleh
disifatkan sebagai komprehensif dan menyeluruh.
Ramai
pakar seni beladiri Korea yang moden mendakwa mereka boleh menjelaskan
asal-usul sistem mereka yang bermula dari zaman kejatuhan Korea. Malangnya kesemua rekod berkenaan
teknik-teknik sebenar seni beladiri Korea silam telah dimusnahkan oleh penjajah
Jepun di antara 1909 – 1945. Hanya dua
dokumen sahaja yang tinggal iaitu Moo Yeh Jee Bo dan Moo Yeh Do Bok Tong Gi.
Konflik
antara Jepun dan Korea wujud berkurun lamanya.
Antara 1592 dan 1598, Jepun telah cuba menjajah Korea tetapi mereka
ditewaskan. Satu manuskrip ketenteraan
China bertajuk Ki Hyu Shin Zu, ditulis oleh Chuk Kye Wang, seorang ahli
strategi ketenteraan dan ahli seni beladiri China telah diperoleh oleh tentera
Korea semasa pembunuhan seorang Jeneral Jepun.
Manuskrip ini kemudiannya dipersembahkan kepada Raja Korea, Sun Jo
(1567-1608). Manuskrip tersebut
mengandungi sistem persenjataan China dan seni tempur tanpa senjata yang begitu
terperinci yang digunakan khas dalam peperangan. Raja Sun Jo begitu tertarik dengan kaedah
tersebut sehinggakan baginda menjemput beberapa Jeneral China dan pakar seni
beladiri untuk melawat wilayahnya. Raja
telah mengarahkan salah seorang Jeneral Korea bernama Han Kyo untuk mempelajari
apa yang telah dibacanya dan melalui persembahan jemputan China tersebut serta
mengolahnya untuk dijadikan satu sistem baru dalam pertempuran. Sistem ini ditulis dalam enam bahagian dan
diterbit sebagai Moo Yeh Jee Bo atau Ilustrasi Seni Beladiri, yang mana ini
yang menjadi asas peperangan tentera Korea.
Penulisan ini menjelaskan penemuan dan penggunaan teknik bersenjata
seperti Sang Soo Do (pedang panjang), Jang Chang (lembing) Dang Pa (lembing tiga
mata atau Sai), Kon Bong (kayu panjang) dan Dung Pa (perisai).
Raja
Korea Yong Jo (1724-1776) telah memperbaharui penulisan tersebut semasa
pemerintahannya. Dua belas pendekatan
pertempuran ditambah dan dinamakan semula sebagai Moo Yeh Shin Bo atau
Ilustrasi Baru Seni Beladiri. Teknik
pertempuran baru yang dimaksudkan adalah Bon Kuk Kum (pedang lurus Korea), Wae
Kum (pedang Jepun), Jee Dook Kum (pedang Laksamana), Yee Do (pedang pendek),
Sang Kum (pedang kembar), Wae Kum (pedang sabit), Juk Kang (lembing buluh
panjang), Hyup Do (lembing berpedang), Kee Jang (lembing bendera), Pyun Kon
(kayu panjang dengan hujungnya seperti Nunchaku), Kyo Jun (strategi penyusunan
kombat) dan Kwon Bop (tempur tanpa senjata).
Pada
tahun 1790, Raja Jung Jo (1776-1800) telah mengarahkan pakar strategi
ketenteraan Korea, Yi Duk Moo dan Park Je Ga mengkaji dan memperbaharui serta
menamakan semula manuskrip tersebut kepada Moo Yeh Do Bok Tong Gi atau
Ilustrasi Lengkap Seni Beladiri yang mengandungi enam bahagian tambahan iaitu
Ma Sang (tempur berkuda), Ki Chang (tempur berkuda bersenjatakan lembing), Ma
Sang Wol Do (tempur berkuda bersenjatakan pedang), Ma Sang Sang Kum (tempur
berkuda bersenjatakan pedang berkembar), Ma Sang Pyun Ko (tempur berkuda
bersenjatakan kayu panjang dengan hujung Nunchaku yang pendek) dan Kyuk Koo
(sukan berkuda). Ini adalah teks yang
menjadi asas rujukan asal-usul seni beladiri Korea. Teknik-teknik yang digambarkan begitu terhad
dan pengolahan ilustrasi tidak begitu terperinci, walaupun ianya satu teks yang
penting, ianya telah ditulis dalam zaman-zaman pemerintahan yang berlainan
justeru ianya bukan satu sumber seni beladiri yang agung.
20
tahun yang lalu pengasas Tang Soo Do Moo Duk Wan iaitu Hwang Kee telah
menerbitkan buku bertajuk Tang Soo Doo yang mengandungi kandungan Moo Yeh Do
Bok Tong Gi untuk bacaan di seluruh dunia sebagaimana versinya yang asal.
Sejak
penubuhan negara Korea silam (dalam tahum 2332 SM atau 1122 SM, bergantung pada
sumber rujukan), bangsa Korea terpaksa melindungi kepentingan dan hak kebebasan
mereka daripada penjajahan China, Mongol dan Jepun. Hasilnya mereka telah membangunkan sistem
seni mempertahankan diri yang digunakan untuk pertahanan individu dan
Negara. Bentuk awal Taekwondo telah
digunakan dalam ketenteraan di seluruh Korea.
Ini digambarkan dalam satu lagu lama Korea yang bermaksud :
“Seni
tangan seperti gunanya pisau. Jeneral
Chok mengajarnya sebagai seni tentera.
Jika seorang cuai salah satu serangan dua tangan, sekelip mata sahaja
kepalanya akan terpancung.”
Suh
Inhyuk, pengkaji seni beladiri Korea, membahagikan seni beladiri Korea kepada
tiga kumpulan, yang dipecahkan mengikut kegunaannya:
Sado
Moosul (seni perseorangan). Dihubungkan
dengan sukan dan pertandingan.
Pulsa
Moosul (seni Buddha). Dihubungkan dengan cara yang diamalkan oleh sami Buddha
di kuil yang didekasikan untuk perkembangan moral dan spiritual-fizikal.
Kunjoon
Moosul (seni ketenteraan). Dihubungkan
dengan cara tentera menggunakan senjata.
Nama-nama
awal seni beladiri Korea yang menjadi asas penubuhan Taekwondo adalah Subak dan
Taekyon. Begitu sukar untuk membezakan
antara dua seni ini. Terdapat rujukan
yang menyatakan bahawa Subak menjadi asas Taekyon dan wujud dalam sejarah
Dinasti Koryo dalam lingkungan tahun 1147.
Rujukan awal Taekyon didapati dalam Chaemulbo, ditulis oleh Yi Song-Gi semasa
pemerintahan Raja Jung Jo (1776-1800).
Ahli-ahli sejarah menganggap kedua-dua terma ini adalah serupa
memandangkan tidak ada garis pemisah yang membezakan antara kedua-duanya. Subak mungkin lebih tua daripada Taekyon,
manakala Taekyon mempunyai asas-asas seni Subak dan membuat penambahan dalam
teknik kaki. Sejak berkurun Subak
dipanggil sebagai Subak-Hi, Subak-Ki dan Subyeokta; manakala Taekyon pula
dikenali sebagai Tak-Kyeon, Gak-Hi, Gak-Sul dan Bigak-Sul. Cara-cara pertempuran silam yang lainnya
dikenali sebagai Kannyok atau Subak-Chigi, Charyok, Yu-Sul dan Oren-Kwon tetapi
yang paling asli dan berunsur Korea adalah Taekyon. Nama Taekyon sering ditulis dengan
huruf-huruf Korea, sementara seni-seni lain ditulis dengan hieroglif China.
Taekyon
tidak menggunakan kedudukan kaki (stances) yang pelbagai tetapi lebih kepada
jenis-jenis tendangan dan teknik sapuan.
Matlamat pertempuran dalam Taekyon adalah untuk menewaskan pihak lawan
tanpa mencederakannya. Tendangan
seringkali dituju ke bahagian bawah paras dada dan sering bergerak secara
bulatan dan bukan terus menerjah ke hadapan.
Teknik tangan pula digunakan tanpa tumbukan, kebanyakannya menggunakan
tapak tangan untuk menolak dan menepis serta teknik pegangan untuk menjerat
lawan dan terus menjana tendangan.
Semua
seni beladiri bermula dari satu hari di mana manusia perlu mempertahankan
dirinya terhadap ancaman musuh iaitu daripada haiwan ganas atau manusia lain,
oleh itu asal usul Taekwondo juga perlu bermula dari kaum manusia yang terawal.